Fotball uten lokale spillere: En stor misforståelse



Røkkeløkka er uvirkelig. Det er et av Nordens flotteste stadion som andre lag i Norge bare kan drømme om. Men uteblir resultatene, uteblir også publikum. Lillebror KBK har stor nytte av samarbeidet med Molde, men skal førstnevnte overleve som klubb, må de også satse på lokale spillere. Det gjelder de fleste klubber. Man undervurderer verdien av lokal tilhørighet.

Det er dager igjen til at overgangsvinduet for norske fotballklubber stenger. Nesten halvparten av alle klubbene lukter enten medalje, eller de er redde for å rykke ned. Altså må man handle! Snart finnes det ikke én spiller med lokal tilhørighet på gressmatta. Særlig i de to øverste divisjonene er det en overvekt av innkjøpte eller innleide spillere.  Elitedivisjonsklubbene og landslaget sakter akterut. De holder et pinlig nivå. Hva er det det som skjer for tiden i norsk fotball?

Sist helg besøkte jeg det fantastiske anlegget på Høddvold. En lokal og liten fotballklubb satser skjorta for å unngå nedrykk. Her måtte det være stort lokalt engasjement og patrioisme i bygda, tenkte jeg. Publikumsoppmøte viste noe annet, men helt tomt var det nå ikke. De spilte mot Kristiansund (KBK) som satser på opprykk. De er en klubb hvor man også satser maksimalt. Ikke på unngå nedrykk, men for å rykke opp blant de store, i elitedivisjon.

Alle går konkurs - en dag.

Hødd stilte med én lokal spiller i sin startelver. KBK hadde to som kommer fra Kristiansund. Da speakeren leste opp lagoppstillingen, slet han med å uttale navnene på en del av spillerne. Rart var ikke det. Her burde man være språkmektig. Begge lag har hentet inn forsterkninger et godt stykke utenfor  mørekysten. Hødd og KBK makter ikke å mønstre lag med lokale talenter som er gode nok for norsk 1.divisjon.  Klubbene driftes som en ferskvareavdeling på et supermarked: Fersk fisk blir liggende en stund, varer fra lokale leverandører er uaktuelle og umoden frukt går i søpla.

Mange av disse spillerne mislykkes. De trives ikke, de får tilbud fra en ny klubb eller klubben de er i går rett og slett konkurs. Konkurs går de snart alle sammen.  Det trenger man ikke ha lasersyn for å se, eller for å spå. For hvilke norske klubber i de to øverste divisjonene har ikke hatt, eller har, store problemer med økonomien? En av de mest sentrale spørsmålene er: Hvordan i alle dager er det mulig å finne lokale sponsorer og engasjement i slike fotballklubber?

Wrigth tok feil

Da KBK ble stiftet i 2003 ble byens to beste fotball-lag Clausenengen(CFK) og Kristiansund Fotballklubb (KFK) enige om å satse på et felles a-lag. De beste spillerne ble samlet i den nye klubben, KBK. Laget som spilte mot Hødd hadde én spiller som er hentet fra de to opprinnelige klubbene. Det er egentlig ganske sprøtt. Istedenfor å satse på unge lokale talenter, henter man spillere fra land og strand, langt, langt unna nærområdet. Da den ambisiøse Geir Midtsian overtok treneransvaret for KBK, den gangen laget spilte i 2.divisjon, begynte klubben å hente spillere utenifra. De var ikke så mye bedre enn lokale spillere, men hentet dem likevel. Det var som i gamle dager hvor norske klubber var invadert av ubrukbare engelske fotballtrenere. Man trodde de importerte trenerne var bedre enn norske fordi man innbilte seg at engelsk fotball var god. Hvilket den slett ikke var. Selv har jeg spilt både for CFK og KFK. Det ene året skulle KFK satse for alvor. En rådyr trener ved navn Charlie Wrigth ble hentet. Han hadde vært keepertrener i Bolton, og han var også kjent som en god bokser. Men Wrigth hadde sjelden rett. Hverken spillere eller ledere forstod noe av hva han holdt på med. Sannsynligvis ikke han selv heller. Etter noen måneder ble han sendt hjem. Siden har ikke byen hentet trenere fra de britiske øyer.

 

Minst 90 % tapere

Nå henter derimot KBK spillere fra Afrika, Molde, eller fra der det måtte være. Noen av dem er veldig gode, men noen er ikke bedre enn byens lokale talenter. Hvis klubben rykker opp i elitedivisjon, hvilket det er store muligheter for, er virkeligheten: Man trenger forsterkninger. Et par av de lokale spillerne som har vært med å bygd opp dette laget i årevis, får neppe tilbud om enda ett år. Det er for dumt. En ting er at de sannsynligvis er sportslig god nok. Noe annet er at de representerer klubbens sjel. Vi snakker om Tor Erik Torske og Andreas Røsand.

Når denne artikkelen skrives, har KBK blitt enige om å kjøpe en angrepspiller fra Raufoss. Faktum er at skal klubben rykke opp, trenger de faktisk 3-4 forsterkninger. Da kan de like gjerne kjøpe dem nå. Noen som skal forsterke Obosligaens beste lag, må nødvendigvis være bedre enn de spillerne som spiller på laget i dag. Dermed må man grave i pengepungen. Det er som en bedrift som skulle satse alt på ett kort, ta opp de største lån, satse på at renten går mot null og at banken aldri ber om at det blir betalt avdrag. Enkelt sagt drives mange av Norges fotballklubber som et slags pokerlag. Innimellom er det "all in". Man går konkurs og starter kanskje på nytt.

De lokale sponsorene vil vanligvis være med så lenge laget vinner. I motgang svikter både sponsorer og publikum. Derfor vil de fleste fotballklubber, slik de i dag fungerer, gå konkurs med jevne mellomrom.  Vikings svenske trener, Kjell Jonevret, sa nettopp at: Om laget vinner, er det ikke så viktig med lokale spillere. Da vil publikum uansett komme på kamp. Jonevret har rett. Men da forutsetter han at laget vinner! I elitedivisjon er det én vinner. Sølv er som kjent første taper. Og er man ikke blant de tre øverste, får man ikke engang spille i Europacupen. Med andre ord er det her, som i all annen idrett, minst 90 % tapere. Fotballklubber nekter muligens å tenke at det er slik. Ledere i Norges Fotballforbund og i fotballklubbene er ikke kjent for å være av de skarpeste knivene i skuffen. Når sportsklubben Brann hadde en omsetning på mer enn hundre millioner, forstår man at kun suksess er godt nok. Når Rosenborg tapte på overtid mot Apoel i forrige uke, gikk de visstnok glipp av å tjene 300 millioner. Men hvilke andre klubber kan satse på denne måten? Molde kan det. De har et par styrtrike onkler. Å besøke Røkkeløkka, kanskje Nordens flotteste fotballstadion, er uvirkelig. Andre klubber i Norge kan bare drømme om slike muligheter. Jeg snakker med andre ord ikke om Molde, Rosenborg og Brann. Jeg snakker om alle de andre. De 30 -40 andre klubbene som satser på å nå toppen i norsk fotball.

Slik satser man på unge spillere

På kort sikt har ikke KBK noe valg. De har bydd opp til dans. Laget har nettopp måtte gi fra seg tre gode spillere, og nå må de erstatte disse om de skal forberede seg for elitedivisjon. Blir det spill i Tippeligaen, må de også hente inn enda flere spillere.  Men hverken klubben eller byen har råd til denne strategien i fremtiden. Skulle sponsorinntektene, eller publikumsinntektene kollapse, er KBK historie. De kan takke sin evige hovedsponsor Sparebank 1 og banksjef Odd Folland. Ikke på Røkkenivå, men nok oksygen til å puste - i medgang, vel å merke. KBKs utfordringer er identisk med svært mange andre lag. Etter at oljekrisen har herjet en stund, kan man heller ikke forvente at store firma sparker penger etter fotballklubben.


Banksjef i Sparebank 1 Nordvest, Odd Folland, til høyre, er hovedårsaken til at KBK eksisterer. Ekte patriot med stort lokalt engasjement. Til venstre står Petter Ingeborgvik eks.CFK-spiller. Bildet er tatt fra dagens kamp hvor KBK vant mot Strømmen. De to på bildet er supportere både i med- og motgang, men begge liker at så mange spillere som mulig er fra nærområdet.

For ti år siden satte jeg i gang et fotballakademi i Kristiansund. To ganger i uken fikk 11-14 års gamle gutter og jenter muligheten til å trene om morgenen før skolestart. Etter inspirasjon fra Ajax, som er en foregangsklubb i å satse på unge fotballtalent. De kyndige trenerne, Kjetil Johnsen og Kjetil Johannessen, holdt det gående et par år. Sistnevnte var også trener for Ole Gunnar Solskjær da han holdt på med morgentreninger - med de samme tekniske øvelsene. Trening med en liten håndball, brukt som en fotball, var noe av oppskriften for å få ungdommene til å forbedre sin teknikk. Slike initiativ koster penger. Solskjær har selv sagt at det er bedre om man bruker penger på dyktige fotballtrenere for barn, enn at trenere nedover i divisjonene for voksne får masse penger.  Jeg tror det kun er denne modellen som kan føre frem til at lag som KBK kan overleve på sikt.

Så glad blir den supersympatiske direktøren, Øystein Nerland, i det øyeblikk Molde vinner gårsdagens kamp mot Bodø-Glimt. Det er bare 2-3 klubber i Norge som kan matche Moldes ressurser. Resten av klubbene er nødt til å stikke minst en finger i jorda, og stille seg selv spørsmålet om hva man holder på med. 

Satsningen på lokale talenter burde vært obligatorisk i alle klubber. En fotballklubb sluker markedet for sponsorpenger. De går med til å betale lønnsutgiftene til middelmådige spillere, som ikke en gang har røtter i hjembyen. Kanskje burde det vært en regel om at for eksempel halvparten av spillerne skulle rekrutteres fra lokalmiljøet. Om ikke annet burde det være en uskreven regel. Kun på denne måten kan et ekte supportermiljø holdes vedlike. Hvis norske fotballklubber ikke bryr seg om langsiktige strategier, må de også innse at de vil ramle sammen som det de er, et korthus. Kun ved å vise ekte interesse for egne talenter vil man kunne opprettholde fotballinteressen. Og dette er også eneste strategien for å forsvare at en klubb støvsuger rundt 90 % av sponsormarkedet. Det finnes andre aktiviteter enn fotball her i livet. Ganske mange også. Men fotball er det som er lettest å få respons på. Dog varer ikke responsen evig. Man kan lure noe av folket ganske lenge, men man kan ikke lure hele folket hele tiden.

19 kommentarer

Rune

07.08.2016 kl.21:30

Helt genialt skrevet. Se f.eks på Rosenborg når de herjet som værst. Det var nesten bare trøndere på laget. Men så kom tv- pengene inn og da handlet lederene i div fotball klubber som fulle sjømenn. Fra alle mulige plasser på jord. Om vi skal få opp talenter her i Norge så må de satses på og spille på lokale lag i tippeliga evt 1 div. Men det vil ta tid. Og tid er tapte penger i dagens fotball. Pluss det er billigere i det lange løp og fostre opp egene spillere for og selge videre. Enn og kjøpe inn en haug av ok andre. Du vil kunne trekke flere på kamp. Og unge ser at det går ann og satse på fotball, når de ser kanskje folk de kjenner får mulighet til å spille på topp nivå i Norge.

Manfred Mann

07.08.2016 kl.22:23

Urke, Moltu, Torset, Magnussen fra start for Hødd i den kampen du skriver om. Alle fra Hødds nedslagsfelt. Altså 4 stykke.

KBK hadde nordmøringene Bjerkås, Torske, Hopmark fra start, samt ytterligere 3 spillere fra fylket (Økland, Rønningen, Ulvestad).

Generelt er det alltid trivelig for klubber med lokale, unge spillere. Men for lag som Kristiansund er det veldig enkelt - enten må man ha en miks og hente inn kvalitet utenfra også, eller så spiller man i beste fall i 2.divisjon. Om man titter på tabellen er det vel vanskelig å klage på disposisjonene KBK har gjort.....

Totalt var 20 av 36 spillere i kamptroppene fra Møre og Romsdal. Ikke akkurat et skrekkeksempel av en fotballkamp.

07.08.2016 kl.22:46

Hei Manfred Mann! Jeg presiserer i artikkelen at KBK hadde to spillere fra Kristiansund i sin startelver. Det er riktig at også Tor Erik Torske er fra nærmiljøet, Sunndalen. Når det gjelder Hødd fikk jeg oppgitt at det kun var keeperen som kom fra Hødd. Det er mulig at nedslagsfeltet er langt utover Hødd og ingen ting er bedre enn det. Tror likevel mitt poeng fremkommer ganske tydelig.

atle

07.08.2016 kl.23:04

Kommentaren er spot on. Veslevik fotball og skiklubb har "ambisjoner" om opprykk til 2 divisjon. De spiller i fjerde, og skal gjøre det på to sesonger. Formannen er en lokal ildsjel som har Chelsea sin eier som forbilde, men kan ingenting om fotball og er svak i økonomi.

Han er imidlertid en god selger, og får lokalbanken og resten av klubben med på ideen.

Nå må de handle, og i Afrika finnes det millioner av unge spillere med en drøm om å bli profesjonell i europa. Akmudburu ikajkdba i fra Ghana,og mossad Bektumnwelb i fra Elfenbenkysten blir handlet inn for dyre penger, da manageren kan fortelle at både Barcelona og Man United er interessert, men veslevik får tilslaget.

Da er det i gang. vaffelhjernet må skaffe hyren til de to Afrikaneren, som viser seg å være bedre enn de lokale, men de spiller for kontrakt i en bedre klubb, og bidrar bare med finesser, er egoer på banen, og takker Gud hver gang de scorer. Ikke lagkammeratene.

Dette går så lenge den lokale sparebanken bidrar, og de frivillige gidder å selge pølser og billetter, til de 250 som møter opp på kampdagen.

Når de så taper play off kampen, regningene er adskillig større enn vafler og pølsesalget kan dekke, begynner problemene å hope seg opp.

Når selv TL klubbene har ledelse som ikke forstår at inntektene må stå i forhold utgiftene, er det ikke rart at 90% av klubbene har konstant økonomiske problemer.

Norsk fotball har ikke nok appell og kvalitet til at det er mulig å drive to helprofesjonelle ligaer.

Vi er en skinasjon, ikke en fotballnasjon, selv om noen påstår det tvert. Se på tribunene rundt om på kampdagen.

Interessen er laber,selv om Norge kun har 5 mill innbyggere.

Vegard

07.08.2016 kl.23:34

Når man vurderer norsk fotball ut ifra et vanvittig kortsiktig perspektiv, så er det vel greit at du kommer med slike hårreisende konklusjoner. Vi sakker ikke akterut. Får jeg minne på om at vi forrige sesong hadde to lag i Europaligaen? Alt kan ikke klaffe hvert år, og både Godset og Odd røk knepent mot habil motstand. Det eksporteres flere unge norske spillere enn på et tiår, og norske spillere preger toppfotballen. Kristiansund og Hødd gir en plattform for spillere som ikke nødvendigvis lykkes i topplag, og er derfor uvurderlige for norsk spillerutvikling som en helhet. Diomande, Helland og Stamnestrø er eksempler på dette. Ikke driver noen av de på en overdrevet måte. Hødd spesielt har en bra balanse mellom toppidrett og spillerutvikling. Ta av deg brillene og se at det står bedre til med norsk fotball enn på svært, svært lenge.

Roger

08.08.2016 kl.00:38

Meget bra blogg og er inne på flere viktige poeng. Jeg er en helfrelst Liverpool fan og har reist til Liverpool for å se mitt favoritt lag i snart 30 år. Det er tragisk å se Liverpool uten eneste Scouserer på laget. .

Vi supportere elsker local lad og de blir hyllet som guder og trykker de til våre hjerter. Foweler, Gerrard, Carragher, McManaman, Owen osv osv kom som produkter fra fotballakademiet. Manchester United bygget opp sin storhetstid på egne produkter fra akademiet som Giggs, Scholes, Butt, Beckham, Garry og Phil Neville osv osv.

Nå kommer det ikke opp spillere som klarer å etablere seg på førstelaget pga at de kjøper dyre spillere fra hele verden.

Talentene er der, men de får ikke sjansen pga at det kun handler om kortsiktig suksess. Kjøpe en spiller til en milliard eller bruke hundrevis av millioner på en 35 år gammel svenske er galskap. Treneren blir kun målt på sportslig resultater og det hindrer talentutvikling

Dag-Eilev Fagermo trener i Odd har flere ganger tatt opp kampen med Molde om at det er to forskjellige verdener. Odd bygger lag på lokale spillere og hele tiden skal være et hvis antall spillere fra lokalmiljøet, mens Molde handler spillere fra hele verden.

Jeg har ikke vært på en eneste KBK kamp i år. Jeg føler ikke at det er byens lag, men et lag fra hele verden. Når jeg gikk på lokalefotballkamper tidligere så var det spillere fra byen, nå er det spillere fra hele verden og de kommer og går.

I år kan det også for første gang i min tid som Liverpool-supporter at det blir en sesong uten at en Scouser (local lad) spiller på førstelaget. Trist og tragisk, men jeg drømmer om at en ny Fowler eller Gerrard skal duppe opp.

Når sist produserte Kristiansund en spiller for Tioppeligaen?

Når sist produserte Kristiansund en spiller på landslaget?

Når jeg spilte fotball for 25 år siden så produserte Kristiansund mange spillere både til Tippeligaen og landslaget

08.08.2016 kl.00:58

Roger:Takk for bra replikk. Om Kristiansund rykker opp i eliitedivisjon, så har byen produsert circa 15 spillere til tippeligaen i et jafs. Jeg vet at ikke alle er fra KR, men det får stå sin prøve.. Qaka bør dessuten spille på landslaget any time, uavhengig av divisjon.

Vidar

08.08.2016 kl.04:13

Dette var dårlige greier. Men mye smisk til den lokale eliten;)

Steinar Melby

08.08.2016 kl.10:41

Det som skjer i de yngres rekker med NEAS akademi for både G14 og G16, dedikerte og kompetanserike trenere, samt det nye tilbudet for G19 med spill i en regional serie, er alle faktorer som taler for at man kan og vil produsere nye lokale spillere. Når vi i tillegg vet at det er langt flere samarbeidsklubber enn CFK og KFK til KBK, har jeg stor tro på at vi kommer til å produsere flere toppspillere i årene som kommer. Jeg håper det gode arbeidet i de yngres rekker fortsetter med enda større styrke, da dette etter min mening er garantert en god fremtidsinvestering - økonomisk, sportslig, "patriotisk" og samholdsmessig. Heia KBK!

Arne

08.08.2016 kl.13:44

Jeg er ferdig med norsk fotball.

Jeg vil gå på kamp når utlendingene er borte.

En ting er å hente en spiller som er norsk, en helt annen ting er å hente folk fra andre land med annen kultur.

Ulf

08.08.2016 kl.14:24

Roger: Du sier Odd satser på lokale spillere, mens Molde satser på spillere fra hele verden.

Tja... Molde er vel det laget med flest spillere på yngres landslag i TL og i sist kamp stilte begge lag med 3 utlendinger fra start. Odd med Bentley (Nigeria), Occean (Canada) og Riski (Finland), og Molde med Horvath (USA), Sarr (Senegal) og Moström (Sverige).

Når de to lagene møttes tidligere i sesongen spilte begge med to utlendinger fra start.

Fagermo har hatt en gylden generasjon fra Telemark, slik Molde har hatt sine gyldne generasjoner fra Møre og Romsdal tidligere. Når Molde spilteførste kamp mot Porto i Champions League i 1999 hadde vi 6 mann fra eget fylke fra start. Alle snakker om at RBK hadde nesten bare trøndere på den tiden, men RBK stilte i samme runde i CL "bare" med 5 trøndere.

Så må man også huske på at RBK kan kalle spillere fra to fylker lokale (i allefall frem til fylkene slår seg sammen) mens Molde og de fleste andre lag knapt har et helt fylke de kan kalle lokalt.

Se på Odd. De er enerådende i Telemark, det eneste laget i de to øverste divisjonene fra fylket. Men i Møre og Romsdal har vi to tippeligalag og to lag i OBOS. Det sier seg selv at kampen om de lokale talentene blir langt hardere for Molde enn Odd.

Stein

08.08.2016 kl.16:18

Det finnes gode og dårlige eksempler. Alt er ikke like håpløst som det er skrevet her. Er på ingen måte uenig, men det finnes gode eksempler. Sandefjord Fotball startet forrige runde med 6 (+1) lokale (Sandefjord/Larvik) i forrige seriekamp.

Roger

08.08.2016 kl.18:09

Hei Ulf

Jeg støtter ditt innlegg og du har rett det går i bølger å få fram gode generasjoner. Husker godt Molde med de tre S-ene på topp og mange gode lokale spillere.

Det jeg prøvde å få fram var at det går i bølger og både Liverpool, Manchester United, Molde, Rosenborg osv har hatt gyldne årganger, men dessverre så får ikke unge spillere samme mulighet til å slå gjennom som tidligere. Det snakkes fortsatt om den gangen Rosenborg slo ut AC Milan i CL og nesten hele laget var trøndere, men tror den tiden er over.

Jeg tror ikke Kristiansund har hatt et lag på det nivået som KBK er om de ikke har hentet inn spillere fra hele verden.

Hadde det vært bedre for norsk fotball om det hadde vært regler om maks antall utenlandske spillere på laget? Det var slike regler tidligere, men norsk fotball var ikke bedre hverken på klubb eller landslagsnivå. Nå er det muligens ikke lov å ha slike regler pga politikk og arbeidstillatelse.

whirlwind

08.08.2016 kl.18:14

Et bra blogg fra Aage Sivertsen dette.

Sivertsen sier at han startet et fotballakademi for 10 år siden. Det var et kjempebra tiltak og de aller fleste som deltok der,har vært innom KBK.

Det er fremdeles 3 spillere(Hopmark,Sivertsen og Bjerkås) som var der, og som fortsatt er i KBK. I 2008-2010 var det også mange lokale spillere fra KFK,CFK,Dahle,Frei,Smøla og AK som spilte på laget i 2.div. Det var vel egentlig bare Mommo Latyr og Simon Dogan som var utlendinger.

Etterhvert har nåløyet blitt trangere og trangere for lokale helter.Geir Bakke sa vel det slik, at han ikke var ansatt for å drive talentutvikling, men å få klubben opp i 1.div. Det klarte han også.

Dessuten har jo også trenere også sine egne ambisjoner og CV å tenke på. I tillegg er det jo slik i 1.div, at enten er du involvert i opprykk eller nedrykk-situasjoner igjennom hele serien. Derfor er nok trenerne forsiktige med å drive med talentutvikling her, stikk i strid med hva NFF hadde som tanke om 1.div. i utgangspunktet.

I stedet ser man at de yngste spillerne i stedet slipper til i tippeligaen. Bodø Glimt hadde vel 3 16 åringer innpå i forrige runde!!

Derfor må klubbens styre,sportslig utvalg og hovedsponsor definere hva som skal være rettesnor i forhold til talentutvikling.

Ofte får klubben «hjelp» fra Molde i form av spillere som ikke er på nivå der.Kjempeflott mener de aller fleste! Men er det egentlig det?

Ser man på Diop f.eks, så ble han utviklet igjennom masse spilletid i obosligaen til å bli en kjempebra spiller for KBK, ja så bra at Molde tok han tilbake. Da blir vel spørsmålet heller, om det var KBK som hjalp Molde, og ikke omvendt! Nå har de fått en ny spiller i Epke som de skal utvikle.

Slike ting blokker selvfølgelig for klubbens egen talentutvikling og kan på lengre sikt få alvorlige konsekvenser for klubben.

Det er ikke slik som TK hevder at KBK`s lokale spiller ikke holder nivået. Det gjør de nemlig, når de bare får tid til å spille seg inn, litt over tid. Se bare på Andreas Hopmark, som i Næss Lund´s skadefravær, bare har blitt bedre og bedre, tross iherdig forsøk på TK`s spillebørs å hevde noe annet. (Kanskje det heller er TK`s spillerbørs som ikke holder nivået ?)

Et annet eksempel er Bjerkås som også i Næss Lund´s skadefravær også storspillte i 2014 sesongen.

Det er de lokale spillerne som på en måte sementeringen i fundamentet KBK står på.

Ser også at TK skriver at ved et opprykk til tippeligaen så bør man skifte ut store deler av laget, fordi de ikke holder nivået.

Vel, hvis de som evt. spilte laget laget opp, ikke holder nivået, ja så hadde de vel heller ikke nivået inne til å spille de opp da ?

Bare det å påstå slike ting er veldig demoraliserende for en spille-tropp, og er å likestille med en skikkelig 2-fots- takling. Rødt kort for slike innspill i en opprykkskamp, spør du meg.

Ulf

08.08.2016 kl.20:38

Roger: Det er en grense på 9 spillere som ikke er utviklet i Norge. Jeg tror de må ha spilt i Norge i 2 år før fylte 18. Dette gir litt rare utslag siden utlendinger regnes som "norske" og nordmenn som har tilbrakt ungdomstiden i utlandet regnes ikke som norske.

Ett eksempel er Magnus Wolff Eikrem som gikk på utenlandskvoten i Molde selv om han er moldenser god som noen.

Roger

08.08.2016 kl.23:07

Ulf:Magnus Wolff Eikrem er og blir moldenser god som gull og er en god spiller og ingen tvil om at Molde har mange talenter og skulle ønsket at enda flere hadde fått sjansen på a laget.

Jeg har ikke sjekket fakta, men tror egentlig ikke Molde er så mye dårligere enn eksempel Rosenborg å gi unge lokale spillere muligheten. Hvor mange lokale spillere spiller fast på Rosenborg som er fra trønderlag?

Husker tilbake til cupfinalen i 1976 og Sogndal hadde tre engelskmenn og bare to fikk spille. Det var strenge regler den gangen og norsk fotball var på et lavere nivå enn i dag både i Europa og landslaget.

Hva skal til for å heve norsk fotball?

Hva var bedre på midten av 90 tallet når Drillo trente Norge?

Ulf

09.08.2016 kl.02:15

Drillo hadde en gylden generasjon med fantastiske spillere. I tillegg var han forut for sin tid med spillestilen sin. Den gangen ble han mobbet, men i dag er det mange lag som følger samme oppskrift

Jeg tror også at Drillos suksess kom med en bismak. Plutselig så vi lag i alle aldersklasser som øvde på breakdowns og soneforsvar. Man skulle tro det var en spøk, men det er det ikke. Det satte et par generasjoner norske spillere helt ut av spill. Først de senere årene har man gått tilbake til å spille fotball.

I tillegg har verden løpt fra oss. De fleste andre nasjoner har profesjonalisert ungdomsarbeidet. På Island må alle trenere ha utdanning. Der er det ikke plass til ufaglærte fedre med gode intensjoner og dårlig basiskunnskap. I tillegg trener de fotball året rundt. Ikke bare et par dager i uka i skoleåret når det er bart ute.

Jeg så på synkronstuping fra OL i dag idrettsnerd som jeg er. Der hørte jeg at de kinesiske stuperne begynner på stupeskoler som 4-åringer. Vi vil vel ikke helt dit i Norge, men kineserne vant uansett en knusende seier.

Det må bli slutt på fokuset på allidrett og at alle skal drive med mange idretter. I tillegg må barna få konkurrere fra de er yngre. At man knapt skal telle mål før de er 13 år skaper ikke toppspillere annet enn en og annen slenger.

Fotballkretsene må også bli dyktigere på å la de beste få spille sammen med de beste uten at dette går på bekostning av de som aldri blir fotballstjerner, men som likevel ønsker å delta. Fotball skal være for alle, men det er et skrikende behov for tøffere matching og mer kvalitet i treningsarbeidet.

Slik jeg ser det er ikke antall utlendinger i TL og OBOS årsaken til at norsk fotball ligger nede. Det er et resultat av alt for dårlig og lite treningsarbeid med barn og unge.

Så når Semb og Co snakker om antall lag i TL og endring av ligasystemet for å få opp kvaliteten på norsk fotball er det å begynne i feil ende. Kvaliteten skapes før TL og OBOS. I disse ligaene skal talentene modnes og videreutvikles, ikke skapes.

Rocky

09.08.2016 kl.11:58

Er det et problem for norsk fotball og idrett at det ikke er lov å toppe lag før man er 12 år? Opplever at foreldre står på sidelinjen og passer på at arvingen skal ha like mye spilletid som de andre på laget selv om det ikke er det beste for laget.

? Hvorfor reagerer samfunnet så sterkt når vi snakker om «topping» av lag og fremdyrking av talenter i alderen 7?12 år innenfor fotball?

Hvorfor er det umoralsk å «toppe» et fotballag når man kan dyrke frem talenter og «toppe» i sjakk, friidrett og andre individuelle idretter

I England topper de lagene i tidlig alder og dyrker talenter og flere har debutert på øverste nivå som 16 åringer. Jeg er klar over at flere 16 åringer har spilt i eliteserien, men hadde det vært lov å toppe laget å dyrke talenter så hadde det vært enda flere.

Jeg er klar over at dette er en diskusjon mellom bredde og topp, men da får man spørre seg hva man ønsker. Jo takk begge deler og bare innse at man er på det nivået man befinner seg

Hadde Norges Sjakkforbund vært med i Norges Idrettsforbund, så hadde Magnus Carlsen vært en middels sjakkspiller og ikke blant de 100 beste i verden. De setter begrensninger og hindrer talentutvikling og får ikke konkurrere mot de beste i verden og voksne spillere før en hvis alder

Rocky

09.08.2016 kl.12:55

Løsningen på norsk toppfotball er veldig enkel.Spark gutteklubben grei som sitter på toppen og har lederansvaret. Den største tabben var å sparke Drillo for noen år tilbake å ansette Høgmo.

Sette klare grenser på hvor mange egen produserte spillere må være i stallen.

Et maks antall utenlandske spillere i startoppstillingen.

Strengere krav til arbeidstillatelse

Denne bør leses http://www.liverpool.no/arkiv/nyheter/onsker-faerre-utlendinger-i-premier-league-46269/

Skriv en ny kommentar

hits